ایجاد رشته محل‌های جدید دکتری ممنوع شد

ایجاد رشته محل‌های جدید دکتری ممنوع شد


ایجاد رشته محل‌های جدید دکتری ممنوع شد

اجتماع > آموزش – همشهری آنلاین:
معاون آموزشی وزیر علوم، تحول در پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را یکی از مصادیق ساماندهی آموزش عالی برشمرد و گفت: امسال ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری برای همه زیرنظام‌ها ممنوع است.

به گزارش فارس، چند سالی است در صحبت‌های وزرای علوم و معاونان‌شان کلیدواژه‌های دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را می‌شنویم، بحث ساماندهی آموزش عالی هم زیاد مطرح شده است، کشور در سطح کلان برای دست‌یابی به این اهداف برنامه‌ریزی‌هایی دارد که این موضوعات در شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و در دستور کار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هم قرار دارد.

  • تغییر در نحوه پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی

مجتبي شریعتی نیاسر تحول در پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را یکی از مصادیق ساماندهی آموزش عالی برشمرد و گفت: امسال ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری برای همه زیرنظام‌ها ممنوع است، در مقطع کارشناسی ارشد نیز تدابیری اندیشیده‌ایم.

وی افزود: بحث محدودیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای امسال و سال آینده به صورت رسمی اعلام نشده ولی امیدوارم این کنترل کیفی را برای سال آینده داشته باشیم.

شریعتی نیاسر گفت: امیدواریم در تمام دانشگاه‌ها بتوانیم کنترل کمی و کیفی را داشته باشیم.

  • ادغام رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی

شریعتی‌نیاسر تاکنون چند بار در مورد این مسأله که تمام رشته‌ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی باید زیرمجموعه یک ستاد باشند، صحبت کرده است. از وی در این باره سوال کردیم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: درباره اینکه رشته‌های پزشکی باید زیرمجموعه وزارت علوم باشد صحبتی نکردم ولی می‌گوییم به لحاظ منطق کار باید علوم پزشکی و غیرپزشکی تلفیق باشند اما این کار نیز باید در زمان مناسب آن انجام شود، یعنی باید با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي برسیم تا اینها ادغام باشند زیرا اساساً تفکیک نظام مدیریتی آموزش عالی در حوزه‌های مختلف منطق قابل قبولی ندارد.

وی گفت: در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفته و جلساتی برگزار شده که ادامه دارد.

شریعتی نیاسر گفت: شایسته نیست که در یک استان دانشگاه دولتی داشته باشیم که از فقر امکانات برخوردار باشد و دانشگاهی دیگر داشته باشیم که بسیاری از امکانات را دارد ولی در اختیار نمی‌گذارد. این ضعفی است که باید به آن بپردازیم و این مسئله در دل بحث ساماندهی نهفته است.

وی افزود: ارتقاي سطح اختیارات دانشگاه‌ها نیز مهم است، آن دوران که تمام تصمیمات حاکمیتی در ستاد گرفته و ابلاغ می‌شد گذشته است، مراکز آموزش عالی به خصوص مراکز سطح یک به بلوغی رسیده‌اند که خودشان بتوانند تصمیم‌گیری کنند و کار کنند. برخی رؤسای آموزش عالی ما به مراتب از برخی افراد که در بخش‌های دیگر آموزش عالی کار می‌کنند بهتر می‌توانند نیاز منطقه خودشان را تشخیص دهند به همین دلیل سیاست تفویض اختیار را در نظر داریم.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: در سال‌های گذشته گام‌های جدی در این زمینه برداشته شده و بازنگری و تدوین برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌ها صورت گرفته است و قرار است بخشی از اختیارات به مناطق داده شود.

وی با تأکید بر نقش بخش خصوصی در کمک به ساماندهی آموزش عالی گفت: افزایش نقش بخش خصوصی هم بسیار مهم است، 85 درصد جمعیت دانشجویی ما با پرداخت هزینه درس می‌خوانند یعنی پتانسیل جامعه علمی ما برای میدان دادن به بخش خصوصی باز است.

شریعتی‌نیاسر عنوان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های خوب دنیا خصوصی هستند و ما می‌توانیم از آنها الگوبرداری کنیم. بخش خصوصی اگر میدان باز کند به خوبی می‌تواند به آموزش عالی کمک کند، در بخش خصوصی ایجاد فضای رقابت بسیار تاثیرگذار است و نظام سطح‌بندی که تعریف کردیم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌افزایی یکی از مسائل بسیار مهمی است که امیدواریم در این زمینه راهکارهایی را تعریف کنیم، گفت: دانشگاه‌های ما به صورت خودجوش به بحث مهارت‌آموزی راه پیدا کردند و طرح‌های ابتکاری به خرج دادند که این طرح‌ها را باید توسعه دهیم و حمایت کنیم، برای شناسایی استعدادهای مهارت‌ها نیز باید بررسی‌هایی انجام دهیم.

شریعتی‌نیاسر گفت: در مجموع گام‌های زیادی پیش رو داریم با وجود اینکه گام‌های خوبی را هم برداشتیم و سیاست‌های کلان ما یکی بحث پذیرش دانشجو است که طرح جامعی را برای ارتقاء وضعیت غیردولتی‌ها در نظر داریم و گسترش تعامل با سازمان برنامه و بودجه نیز بسیار مهم است.

منبع: همشهری آنلاین / اجتماع

Leave a Reply